close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

"הגידה לי מה משכרתך"

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק סח מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק סח מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

"הגידה לי מה משכרתך"

"ויאמר לבן ליעקב הכי אחי אתה ועבדתני חנם, הגידה לי מה משכרתך. וללבן שתי בנות שם הגדלה לאה ושם הקטנה רחל. ועיני לאה רכות ורחל היתה יפת תאר ויפת מראה. ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה" (כט,טו-יח).

צריך להבין את התנהגותו

של לבן, הרי לבן הארמי היה רשע ואוהב כסף, ואם כן, מדוע הציע ליעקב "הגידה לי מה משכרתך", האם לבן לא רצה שיעקב יעבוד אותו בחינם?! וכי תאמר משום שלבן היה דודו של יעקב חמל עליו ולא רצה שיעבוד בחנם, הרי גם החודש הראשון שעליו אמר לבן ליעקב "אך עצמי ובשרי אתה, וישב עמו חדש ימים" (כט,יד), שמשמע ממנו שלבן יטפל ביעקב בחנם, בכל זאת יעקב עבד עבור פרנסתו, וכלשונו של רש"י "ואף זו [שפרנס אותו חודש ימים] לא לחנם, שהיה רועה צאנו" (שם), ואם כן, לבן חס על ממונו ולא רצה לבזבז אותו על יעקב על אף שהוא בן משפחתו ומדוע אמר ליעקב "מה משכרתך"?

לבן רצה לשעבד את יעקב כשכיר

נלע"ד בעזה"י להסביר את התנהגותו של לבן בשני אופנים כאשר עקרון יסודי אחד מנחה שני פרושים אלו, והוא שלבן רצה להרויח מיעקב את כל מה שיכל.

לבן ידע, שכל זמן שיעקב עובד רק כדי לאכול ולשתות, עבודתו תהיה מצומצמת מאד כדי מחיתו, אבל אם לבן יתן ליעקב כסף בעבור עבודתו וישכור אותו, יעקב יצטרך לעבוד קשה יום ולילה על מנת שיהיה שכיר אמת ולא יעשה מלאכתו רמיה.

בחודש הראשון לעבודתו של יעקב, לא הוצעה לו משכורת על ידי לבן משום שבתחילה חשב לבן שיעקב הוא "לא יוצלח" למלאכה, כיוון שכל חייו למד תורה ולא עסק ברעיית צאן ובודאי שלא יצאו לו רווחים מה"תם" הזה, אבל לאחר שראה במשך חודש ימים שיעקב הוא עובד מיוחד, שלא גוזל ולא מתבטל ויש ברכה במעשי ידיו, הבין שהוא יכול "לנצל" יותר את יעקב ולהרויח ממנו ולכן שאל אותו "הגידה לי מה משכרתך".

לבן רצה שיעקב יעבוד בשביל בנותיו

הסבר שני אשר מוסיף על ההסבר הראשון: באמת לבן לא רצה לתת ליעקב כסף בעבור העבודה, וכוונתו היתה שיעקב יעבוד בשביל בנותיו, ולבן תיכנן מלכתחילה לתת ליעקב גם את לאה.

כאשר לבן ראה שיעקב אוהב את רחל ורוצה לשאת אותה לאשה, הקדים לבן את יעקב ואמר לו "מה משכרתך" ביודעו שיעקב ירצה להתחתן עם רחל והוא יעבוד בשביל רחל. לבן תיכנן מלכתחילה לתת ליעקב את לאה וממילא יעקב ירצה לעבוד עוד שבע שנים בשביל רחל וכך הוא ירויח ארבע עשרה שנים של עבודת יעקב גם בשביל רחל וגם בשביל לאה.

 

מדוע לא חיכה לבן עד שיעקב יבקש את ידה של רחל

לפי הסבר זה, מדוע לבן הקדים להציע לו משכורת ולא חיכה עד שיעקב יבקש להתחתן עם רחל?

אולי לבן חשש, שמכיוון שאין ליעקב נכסים הוא לא יבקש את רחל כיון שאין לו כסף לשלם ללבן וכן אין לו כסף לפרנס אותה, ולכן לבן הציע לו.

הסבר נוסף - אם יעקב היה מבקש מלבן לשאת את רחל, לא היה מכבודו של לבן לדרוש מיעקב כסף, אלא ההפך, האבא של הכלה צריך לתת נדוניא לבנותיו, וכמו שרחל ולאה בעצמן אמרו ליעקב "הלוא נכריות נחשבנו לו" (לא,טו), וזו לשון רש"י "אפילו בשעה שדרך בני אדם לתת נדוניא לבנותיו בשעת נשואין נהג עמנו כנוכריות כי מכרנו לך בשכר הפעולה". ואף על גב שהמנהג היה לתת מוהר לאבי הבתולה, מכל מקום היה זה סכום קטן של חמישים כסף (רמב"ן עה"ת דברים כב,יט), שבודאי לא עולה לסכום השווה עבודת שבע שנים.

לכן לבן הקדים את יעקב ושאל אותו "מה משכרתך" מתוך מחשבה שיעקב יגיד שהוא יעבוד אותו שבע שנים בשביל רחל, כיוון שיעקב יפחד שמא לבן לא ירצה לתת לו את רחל בחינם, ועל ידי כך לבן לא יצטרך לדרוש במפורש מיעקב שיעבוד בשביל רחל אלא יעקב יציע זאת מעצמו ולבן רק יסכים. כך לבן יוכל לטעון כלפי העולם שהוא היה מוכן אפילו לתת נדוניא לבנותיו אבל יעקב "הציע" שהוא יעבוד שבע שנים ו"התעקש" על כך בגלל אהבתו הגדולה לרחל, ולכן, יספר לבן, לא היתה לי ברירה והסכמתי לכך שהוא יעבוד.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה